Studietur: Kunst på Hospitaler

I Carlberg tager vi med jævne mellemrum på studietur for at udvide vores horisont og samle inspiration til vores arbejde med mennesker og det fysiske miljø. Denne gang var vi afsted under temaet ”Kunst på hospitaler”.

Til dagligt arbejder vi med, hvordan byggerier og byrum kan understøtte sociale processer og velvære for flest mulige mennesker. I den forbindelse er kunst interessant, fordi det kan tilføre et lag af refleksion og noget sanseligt, som kan påvirke vores velbefindende - og det synes vi er spændende at få et indblik i.

På vores studietur besøgte vi tre kunsterne, der på forskellig vis arbejder med at bryde det institutionelle og til tider fremmedgørende udtryk på hospitaler.

Først besøgte vi billedkunstner Astrid Sonne og hendes værk i opgangen til Rigshospitalets Psykiatrisk Afdeling, som består af en række grafiske tryk af stoffer og viskestykker. Billedernes stoflighed, de legende motiver og klare farver står i kontrast til opgangens ellers kolde farver og hårde overfalder og bryder med det institutionelle udtryk i opgangen. Det skyldes særligt de næsten humoristiske motiver, som leder tankerne hen på hverdagens normalitet. Astrids placeringen af billederne fungerer samtidigt som en hjælp til at navigere rundt på trapperne, hvis etager ellers kan være svære at skille fra hinanden. På den måde er værket et eksempel på, at kunst kan påvirke en stemning og samtidigt have en praktisk funktion.

Billede 1: Genkendeligheden ved den enkelte forputtede sok, trækker noget hverdagsligt ind i opgangen.
Billede 2 og 3: De klare farver og stoflige motiver bryder med de ellers ensartede flader


Derefter besøgte vi Martha Kramærs udsmykning på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center på Bispebjerg Hospital. Med sin tværfaglige baggrund som cand. psych. og billedkunstner, MFA, har Martha særligt haft et ønske om at skabe en varm og imødekommende atmosfære. Det har hun gjort ved at arbejde med lys og ved at tilføre farver, specialbyggede møbler, malerier og glasværker i afdelingens venteområde, kælder og opgang. En af de ting, der afspejler Marthas baggrund, er skillevæggene, hun har valgt at placere med jævne mellemrum ned af den ellers lange ventegang. Foruden farvernes evne til at skabe liv, vidner skillevæggene de om, at der er gjort overvejelser om patienternes mulighed for at skærme sig selv lidt fra omgivelserne. Her så vi altså også kunsten bevæge sig mellem det æstetiske og funktionelle

Billede 4: De institutionelle trådglas er skiftet ud med farvet glas i varme toner

Billede 5: De sarte farver i kælderen er med til at lysne og åbne kælderen


Slutteligt besøgte vi kunster Camilla Nørgård, der i løbet af en 10-årig ansættelse på Bispebjerg Hospital, skal udsmykke Nyt Bispebjerg Hospitals ankomstområde. Værket tager udgangspunkt i hospitalets unikke kulturarv, der skal forbinde det spritnye med det gamle og genkendelige. Gennem indsamling og forarbejdning af for længst glemte materialer såsom træ, borekerner og klinker fra det gamle Bispebjerg Hospital, håber Camilla på at minde os om vores forbindelse til naturen og historien, når vi færdes i det moderne hospitalsmiljø. Desuden har hun et mål om at skabe et værk, hvis materialer er markante nok til, at man som patient kan bruge dem som visuelle pauser samtidigt med, at de skal være rolige nok til at kunne glide i baggrunden.

Billede 6 og 7: de gamle materialer er spændende at se på samtidigt med, at de er genkendelige og diskrete

Gennem de tre fremvisninger blev vi husket på, at kunsten både rummer det æstetiske, det poetiske og det funktionelle - og at kunst, derfor er noget, der kan arbejdes med aktivt, når vi ønsker at skabe trivsel for flest mulige mennesker i sårbare livssituationer.

Skrevet af Danielle Shir Pihl

Forrige
Forrige

Carlberg opruster på viden!

Næste
Næste

Den sociale effektprisme hjælper med at stille de rigtige spørgsmål